| Posługa 
      choralisty Główną funkcja choralisty, ministranta śpiewu, związana jest ze śpiewem oraz 
      odpowiedziami w czasie Mszy świętej, w czasie sprawowania liturgii 
      wykonuje on jednak jeszcze drugą funkcję - dzwonienie. Podczas Mszy św. 
      ilość i sposób użycia dzwonków nie jest ściśle określony. Wiele diecezji 
      ma swoje tradycje, których nie musi się zmieniać. W naszej parafii 
      dzwonimy w następujących momentach:  Używanie dzwonków i gongu 
      podczas nabożeństw  Uwagi dodatkowe
       Posługa 
      ministranta światła 
      Posługa wobec świecy
 Troska o świecę i świecznik
 Świeca i świecznik wymagają stałej pielęgnacji. Po każdym zapaleniu świecy 
      pozostaje stopiony wosk. Ministrant światła powinien dbać o wygląd świec i 
      świecznika; po każdym nabożeństwie, podczas którego pełnił posługę, jest 
      zobowiązany do oczyszcenia tych przedmiotów. Oto zasady, o których należy 
      pamiętać przy pielęgnacji świec i świeczników:
 
        
          |  | Świecznik powinien stać prosto, nie 
          powinien być zalany woskiem, ani zakurzony. |  
          |  | Świeca na świeczniku powinna być 
          oczyszczona, z obciętym knotem, ustawiona prosto, odpowiedniej 
          wysokości i grubości. |  Poprawność 
      wykonywania posługiMinistrant światła musi kroczyć i stać prosto jak świeca. Obaj ministranci 
      niosący świeczniki powinni być równego wzrostu i trzymać świece na równej 
      wysokości. Należy je trzymać z boku, żeby były lepiej widocyne i by nie 
      przeszkadzały w chodzeniu. Ministranci światła niosą świeczniki na 
      zewnątrz, a więc prawy trzyma świecznik po prawej, lewy zaś po lewej 
      stronie. Przy zwrotach wstecz przekłada się świeczniki z jednej ręki w 
      drugą.
 Ministrant z prawej strony bierze lewą ręką świecznik za jego podstawę, 
      prawą zaś ujmuje go w połowie. Lewy na odwrót; bierze podstawę prawą ręką, 
      a świecznik ujmuje lewą. Wysokość, na której niesiemy świecznik zależy od 
      wysokości samego świecznika i świecy.
 W procesji Wejścia ministranci światła idą po bokach krucyferariusza; za 
      ministrantami kadzidła.
 Ministranci światła nigdy nie przyklękają ani nie czynią skłonu ze 
      świecami w ręce. Czynią to po złożeniu świec na ołtarzu, natomiast przy 
      procesji Wyjścia - przed wzięciem ich z ołtarza.
 Podczas czytania Ewangelii zwracają się twarzą do siebie stojąc w takim 
      miejscu, by nie zasłaniać czytającego, a równocześnie, by nie być w zbyt 
      dużej odległości od ambony. Świece powinny być na jednej wysokości nawet, 
      gdy ministranci nie stoją na jednym poziomie.
 Posługa wobec pochodni Troska o pochodnięPochodnia jest wykonana z drewna. Powinna mieć około 100 cm długości i 
      około 5 cm średnicy. U góry umieszcza się talerzyk zabezpieczający przed 
      kapaniem wosku, a nad nim otwór do wkładania świecy. Świeca w pochodni 
      jest krótka (ok. 20 cm). Ministrant światła niosący pochodnię stara się o:
 
        
          |  | czystość świecy i całej pochodni, |  
          |  | to, aby świeca stała prosto. |  Poprawność 
      służeniaPochodnie może nieść większa liczba ministrantów. Zawsze jednak powinna 
      być to parzysta liczba, a każda para powinna być równego wzrostu i trzymać 
      pochodnie na jednej wysokości. Pochodnie nosimy zawsze na zewnątrz 
      procesji. Ministrant idący po prawej stronie trzyma pochodnię w prawej 
      ręce, idący po lewej stronie - w lewej ręce. Druga ręka spoczywa na 
      piersi. W podobny sposób trzymają ministranci pochodnie w czasie 
      przyklękania lub klęczenia.
 Uwagi 
        
          |  | Ministranci światła uważają, aby w czasie 
          swojej posługi nie rozlewać wosku na posadzkę, ołtarz lub inne 
          miejsce. |  
          |  | Należy do tej posługi dobierać 
          ministrantów jednakowego wzrostu. |  
          |  | Jeżeli procesja przechodzi wąskim 
          przejściem i ministranci światła (niosący świece) nie mogą iść obok 
          krzyża - idą przed krzyżem. |  Posługa 
      ministranta księgi Poprawność pełnienia posługiJeżeli ministrant bierze do ręki mszał, aby go podać kapłanowi, czyni to w 
      następujący sposób:
 Po zakończeniu modlitwy wiernych 
      ministrant księgi kładzie mszał na podstawce i ustawia po lewej stronie 
      ołtarza. Po komunii św. składa mszał i zabiera go.  Posługa 
      ministranta ołtarza Posługa ministranta 
      ołtarza jest jedną z najczęściej spełnianych czynności ministranckich. W 
      każdej mszy św., nie tylko w uroczystych celebracjach, trzeba podawać 
      ampułki, dokonywać obmycia palców kapłana i oczyszczenia kielicha. Dlatego 
      tę umiejętność zdobywa już kandydat na ministranta. Choć formację 
      pogłębiającą związaną z tą posługą będzie przeżywał dopiero po kilku 
      latach, to jednak od początku musi umieć te czynności poprawnie wykonywać.
       
        
          |  | Rozłożenie 
          kielicha - Po zakończeniu modlitwy wiernych ministrant 
          zdejmuje welon z kielicha i zostawia go na stoliku. Kielich natomiast 
          bierze jedną ręką, drugą zaś podtrzymuje lekko palkę, aby nie upadła. 
          Po dojściu do ołtarza kładzie kielich i rozkłada korporał w 
          następujący sposób: 1 - w lewo, 2 - w prawo, 3 - w stronę kościoła, 4 
          - ku sobie. Później zdejmuje z kielicha palkę. Jeżeli są dodatkowe 
          puszki, to po rozłożeniu kielicha stawiamy otwarte puszki na korporale 
          - na 1,2,3 "kwadracie" korporału licząc rzędami od lewego górnego 
          rogu.   |  
          |  | Podanie wina i 
          wody - Gdy jest dwóch ministrantów, jeden trzyma wino (stoi 
          po prawej stronie), a drugi wodę. Obaj trzymają ampułki od spodu, tak 
          aby ksiądz mógł chwycić je za uszko. Po odebraniu ampułki z wodą 
          czynią lekki skłon głową. Gdy jest jeden ministrant, bierze ampułkę z 
          winem do prawej ręki, a z wodą do lewej. Po podaniu wina przekłada 
          ampułkę z wodą do prawej dłoni, a ampułkę z winem odbiera lewą ręką.
          
           |  
          |  | Obmycie rąk - Jeden 
          ministrant bierze lawaterz (jeśli nie ma to ampułkę z wodą) oraz tackę 
          (idzie z prawej strony), drugi ministrant bierze ręczniczek. Gdy 
          ksiądz wyciągnie ręce jeden obmywa ręce, a drugi podaje rozłożony 
          ręczniczek. Po obmyciu czynią lekki skłon i odchodzą. |  
          |  | Puryfikacja - Bierzemy 
          wodę i kiedy ksiądz wyciągnie kielich w naszą stronę wlewamy wodę, aż 
          do momentu gdy ksiądz da znak lekko podnosząc kielich. |  Posługa 
      ministranta krzyża Poprawność 
      wykonywania posługiDo procesji używa się tzw. krzyża procesyjnego. Krzyż ten jest umieszczony 
      na specjalnym drzewcu. Należy zwrócić uwagę na to, aby nieść go pionowo; 
      nie przechylając na boki. Figurka ukrzyżowanego Chrystusa zawsze jest 
      zwrócona do przodu - w kierunku pochodu procesji, tak jak twarz 
      ministranta. Krzyż niesiemy zawsze dwiema rękami. Biorąc do ręki krzyż 
      całujemy go i niesiemy cały czas ze czcią. Kończąc posługę także całujemy 
      krzyż i umieszczamy w przeznaczonym dla niego miejscu. Ministrant krzyża 
      idzie w procesji pomiędzy ministrantami światła. Jeżeli przejście jest 
      wąskie, pozostaje on pół kroku za ministrantami światła - świece służą 
      podkreśleniu znaczenia krzyża, a nie pleców krucyferariusza. Po dojściu 
      procesji, ministrant krzyża ustawia go w odpowiednim stojaku lub odnosi do 
      zakrystii. Może także ustawić się z nim twarzą w kierunku ludu w obrębie 
      prezbiterium i tak pozostać przez całą mszę. Nie czyni wówczas żadnych 
      gestów liturgicznych.
 Troska o krzyżZadaniem krucyferariusza jest również troska o krzyż. Interesuje się on 
      najpierw wyglądem i miejscem przechowywania krzyża procesyjnego. Nie może 
      nieść w procesji krzyża zakurzonego lub uszkodzonego. Dlatego musi go 
      przygotować wcześniej. Krzyżowi okazuje się zawsze największy szacunek. 
      Umieszczamy go tylko i wyłącznie w przeznaczonym do tego celu stojaku.
 Posługa 
      ministranta kadzidła Poprawność 
      pełnienia posługiObejmuje ona zarówno poprawność samych czynności ministrantów kadzidła 
      (sposób niesienia, podawania do zasypania, przekazywania celebransowi, 
      okadzania), jak też ogólnego sposobu zachowania się. T (turyferariusza) i 
      N (nawikulariusza, niosącego łódkę) obowiązuje także poprawne 
      przyklękanie, powolne chodzenie, właściwa postawa. Jednak oni, częściej 
      może niż inni ministranci, wbiegają do kościoła lub wybiegają z niego, 
      albo też trzymając kadzidło, nie potrafią dobrze przyklęknąć.
 
        
          |  | Rozpalanie 
          ognia - Pierwszym zadaniem ministranta kadzidła jest 
          rozpalenie ognia. Czyni to w miejscu do tego przeznaczonym 
          przygotowując wcześniej potrzebne przedmioty: zapałki, węgielki, 
          świecę. Węgielki rozpala najpierw nad płomieniem świecy, następnie 
          rozżarza je mocniej przez dmuchanie i wreszcie uzyskuje pełne 
          rozżarzanie przez ruch obrotowy kociołka. Wszystkie te czynności 
          wykonuje odpowiednio wcześniej, aby węgielki były właściwie rozpalone. 
          Oto sposób przegotowania:  
           
            
              |  | wyjęcie kociołka z kadzielnicy, |  
              |  | ułożenie węgielków(a) w kociołku, |  
              |  | rozpalenie węgielków nad płomieniem 
              świecy, |  
              |  | rozżarzenie węgielków przez ruch 
              obrotowy kociołka, |  
              |  | włożenie kociołka z węgielkami do 
              kadzielnicy. |  |  
          |  | Trzymanie 
          kadzidła - Sposób trzymania kadzielnicy w czasie procesji, 
          podczas zasypania kadzidła, a także podczas okadzenia w dużym stopniu 
          przyczynia się do pewnej powagi w pełnieniu posługi oraz czytelności 
          znaku. Nie chodzi przecież o to, aby kadzidło "w ogóle było", lecz 
          żeby w całym bogactwie ukazał się "znak kadzenia". T trzyma 
          kadzielnicę zawsze lewą ręką, przy czym witkę kadzielnicy ujmuje dwoma 
          lub trzema palcami, natomiast witkę łańcuszka nakłada na kciuk. Dzięki 
          temu może jedną ręką regulować wysokość pokrywy kadzielnicy, podnosząc 
          lub opuszczając łańcuszek kciukiem. N trzyma łódkę także w lewej ręce, 
          a prawą w odpowiedniej chwili podnosi lub opuszcza wieczko.  
          							 |  
          |  | Niesienie 
          kadzidła w procesji - Jeżeli ministranci kadzidła idą razem w 
          procesji, wtedy turyferariusz idzie po prawej stronie, a nawikulariusz 
          po lewej. We wszystkich procesjach bez Najświętszego Sakramentu idą na 
          czele procesji, przed krzyżem. Okadza on wówczas niesiony kryż, więc 
          kadzielnica powinna być z nim na jednej linii. W czasie procesji oraz 
          wtedy, gdy stoją - turyferariusz trzyma kadzielnicę, tak jak i 
          nawikulariusz łódkę, w lewej ręce, a prawą trzyma złożoną na piersi. 
          Jeżeli ministranci kadzidła przychodzą do ołtarza i odchodzą od niego 
          poza procesją, to najpierw idzie nawikulariusz, a za nim turyferariusz. 
          T uważa, żeby kołysząc kadzielnicą, nie kołysał się równocześnie sam, 
          lecz zachowywał przy tym spokojną postawę.   |  
          |  | Zasypanie
          - Przy zasypaniu kadzidła T trzyma kadzielnicę lewą ręką za 
          pierścień, przy czym kciukiem lewej ręki podciąga tak wysoko jak 
          potrafi oczko łańcuszka. Prawą ręką ujmuje łańcuszki tuż nad pokrywą i 
          podnosi kadzielnicę tak, aby kapłan mógł swobodnie nasypać kadzidło. 
          Przybliża przy tym kadzielnicę do łódeczki uważając, żeby łańcuszki 
          nie przeszkadzały przy zasypywaniu. Podnosząc kadzielnicę do zasypania 
          nigdy nie chwyta za jej podstawę. Jest to nieestetyczne i grozi 
          poparzeniem. Po zasypaniu kadzidła opuszcza kadzielnicę w dół i 
          opuszcza pokrywę. N stoi zawsze po lewej stronie T. Łodkę trzyma lewą 
          ręką, prawą zaś otwiera wieczko. Łyżeczka powinna być wysunięta, by 
          celebrans mógł ją łatwo chwycić.   |  
          |  | 
          Podawanie kadzielnicy - 
          Jeżeli przy ołtarzu posługuje diakon, wówczas T podaje mu kadzielnicę 
          lewą ręką do jego prawej, prawą zaś podtrzymuje łańcuszki krótko, tuż 
          nad pokrywą. Jeżeli natomiast ma wręczać kadzielnicę bezpośrednio 
          kapłanowi, podaje mu prawą ręką pierścień do jego lewej ręki, lewą z 
          kolei podaje łańcuszki podtrzymywane ponad nakrywką do prawej ręki. 
          Odbierając kadzielnicę od celebransa prawą ręką odbiera górną jej 
          część (obie nitki), lewą ręką zaś chwyta łańcuszki nad pokrywą, 
          następnie opuszcza dolną część kadzielnicy, a górną przekłada do lewej 
          ręki.   |  
          |  | Okadzanie - Podczas 
          okadzenia lewa ręka pozostaje bez ruchu na wysokości piersi, prawa 
          natomiast chwyta łańcuszek nieco nad pokrywą. W tej pozycji wykonuje 
          odpowiednie ruchy kadzidłem w stronę osoby lub rzeczy, które okadza. 
          Czyni to lekko i swobodnie. Najświętszy sakrament okadzamy 3 razy po 3 
          "rzuty", celebransa okadzamy 3 razy po 2 "rzuty", natomiast lud 3 razy 
          po 1"rzucie". Zebrany lud Boży powinien czuć woń kadzidła, a nie 
          widzieć unoszący się dym, czy, tym bardziej, słyszeć akt okadzania. 
          Kadzidło najwyższej jakości, używane przez profesjonalistę, przede 
          wszystkim się czuje (choć niewątpliwie dym jest też istotnym 
          elementem). |  Okadzanie osób i rzeczyOkadzanie może być stosowane w bardzo różnych sytuacjach. Zawsze jednak 
      wobec rzeczywistości, która ma bezpośrednio związek z Bogiem. Okadzamy 
      osoby dlatego, że są one świątynią Boga i okadzamy rzeczy jeśli zostały 
      one szczególnie Bogu poświęcone lub pobłogosławione, aby w nich była 
      składana ofiara Bogu, i zanoszone do Niego modlitwy.
 Troska o kadzielnicę i kadzidłoZadaniem ministrantów kadzidła jest nie tylko służyć w czasie mszy św. i 
      nabożeństw. Oni mają dbać także o sprawność i czystość kadzielnicy, o 
      węgielki, a także o samo kadzidło, które ma być spalane w ogniu. Miejsce, 
      gdzie znajduje się kadzielnica i gdzie "robi się ogień" nie powinno być 
      całe zalane woskiem, zabrudzone, pełne porozrzucanych węgielków, 
      połamanych zapałek i pudełek po zapałkach. Czystość i porządek obowiązują 
      także w tym miejscu kościoła.
 Szczególną troską ministranta kadzidła powinno być pozostawienie porządku 
      po zakończeniu posługi. Węgielki należy wyjąć z kociołka. Zapałki, świecę 
      i inne przedmioty pozostawić na swoim miejscu. Jest to więc funkcja, która 
      wymaga wcześniejszego przygotowania oraz pracy po skończeniu nabożeństwa.
 Uwagi dodatkowe  
       
        
          |  | Należy uważać, aby 
          pełnienie funkcji ministranta kadzidła nie utrudniało lub nawet 
          uniemożliwiało osobistego uczestnictwa ministranta w liturgii. Jeżeli 
          T i N wychodzą z kościoła do zakrystii, to myślą i sercem pozostają 
          przy ołtarzu. W zakrystii nie rozmawiają ani nie zajmują się innymi 
          sprawami. Może zaistnieć konieczność ponownego uczestnictwa w mszy św. 
          (jeżeli jest to msza św. obowiązująca).  |  
          |  | Posługa ministranta 
          kadzidła należy do najbardziej "ruchliwych" funkcji liturgicznych. 
          Trzeba wiele razy przemierzać długą drogę na oczach ludu. Ministrant 
          pełniący tę posługę musi więc pamiętać, aby każdy jego gest i krok był 
          przemyślany i wykonany z odpowiednią powagą. Nie można dopuszczać do 
          sytuacji, w której T i N wbiegają przed ołtarz, i wybiegają do 
          zakrystii, jakby byli na boisku sportowym. |  
            |  | Ministranci wykonują 
          niekiedy bardzo szybkie ruchy kadzidłem w celu podtrzymania ognia. 
          Należy uważać, aby nie miało to charakteru zabawowego lub wprost 
          śmiesznego, niezgodnego z duchem liturgii i właściwym rozumieniem 
          "znaku kadzidła". Wszelkie "młynki" i "wiraże" są dopuszczalne tylko 
          poza liturgią. |  Posługa 
      ministranta wody Poprawność pełnienia posługiW czasie pełnienia posługi wykonuje następujące czynności:
 
          
            |  | jeżeli jest poświęcenie wody, umieszcza 
          kociołek z wodą na stoliku, w pobliżu celebransa lub trzyma go w ręce, |  
            |  | po poświęceniu podaje celebransowi 
          kropidło i podsuwa kociołek z wodą święconą do zamaczania kropidła, |  
            |  | jeżeli celebrans podaje mu zaraz wodę 
          święconą, dotyka prawą ręką kropidła i żegna się pobożnie, |  
            |  | podczas pokropienia idzie kilka kroków za 
          kapłanem, po jego lewej stronie, |  
            |  | naczynie trzyma w lewej ręce, a prawą 
          kładzie na piersi, |  
            |  | po dojściu do ołtarza odbiera od 
          celebransa kropidło i odnosi wszystko na stolik. Następnie wraca na 
          swoje miejsce i uczestniczy w liturgii. |  Woda odgrywa bardzo ważną 
      rolę w liturgii. Jest znakiem oczyszczenia i znakiem życia. Wszyscy 
      zostaliśmy ochrzczeni "z wody i z Ducha Świętego". Ministrant wody 
      troszczy się o to, aby ten znak był otaczany szacunkiem.  Posługa 
      ministranta mitry i pastorału Ministrant mitryFunkcja taka jest spełniana tylko wtedy, gdy liturgii przewodniczy biskup. 
      Do zadań ministranta mitry należy:
 
          
            |  | przygotować i założyć na ramiona welon, |  
            |  | oczekiwać na biskupa w 
          odpowiednim miejscu. Jeżeli biskup ubiera się w zakrystii, czeka razem 
          z wszystkimi w zakrystii, jeżeli zaś biskup ubiera się przy ołtarzu, 
          wtedy staje w pobliżu i czeka, aż kapelan wręczy mu mitrę, 
          							 |  
            |  | w procesjach - Wejścia i Wyjścia idzie 
          razem z ministrantem pastorału na końcu, za biskupem, |  
            |  | mitrę trzyma przez welon, który ma 
          założony na ramionach. Podczas trzymania mitry łokcie swobodnie 
          przylegają do tułowia, a dłonie są wzniesione na wysokość pasa, |  
            |  | podchodzi na wezwanie księdza kapelana i 
          podaje mu mitrę albo odbiera ją od niego. |  Ministrant 
      pastorałuJego funkcja jest podobna do funkcji ministranta mitry. Powinni być więc 
      równego wzrostu. Do komunii św. mogą przystąpić w ten sposób, że przez 
      odpowiednią chwilę jeden z nich trzyma mitrę i pastorał, a następnie czyni 
      to drugi. Ważne jest, aby welon, używany przez ministrantów mitry i 
      pastorału nie był welonem, używanym do błogosławieństwa Najświętszym 
      Sakramentem (z napisem IHS).
 Aktualizowane:
      20-04-13 
      .  |